Innovation Pédagogique et transition
Institut Mines-Telecom

Une initiative de l'Institut Mines-Télécom avec un réseau de partenaires

Vers un modèle de ludicisation

30 janvier 2023 par Eric Sanchez LIP, Genève 288 visites 0 commentaire

Un article repris de https://www.lip-unige.ch/2023/01/30...

Le LIP publie un chapitre qui aborde la question de l’intégration des contenus ludiques et pédagogiques sous l’angle de la ludicisation des situations d’apprentissage.

Abstract : Our contribution refers to the ludicization model (Genvo, 2013) as an alternative to the didactic transposition framework (Chevallard, 1985) enabling the contextualization of knowledge for game-based learning. We first present an ecological analysis of the didactic transposition in the Western Swiss curriculum, of Anthropocene as a new, complex and interdisciplinary concept. Then, we describe Geome, a game dedicated to museum school visits in the Nature Museum of Wallis (Switzerland), as a game-based learning approach to Anthropocene. The collaborative design-based methodology grounded on theoretical frameworks of knowledge contextualization and the design of Geome enables to design a didactic transposition model integrating ludicization. This ludicization framework offers new perspectives for the contextualisation of a target situation (a situation to be taught) into a source situation (a game-based learning situation) considering the complex relationships between actors, concepts and artefacts.

Lire le chapitre en ligne :
Bonnat, C., Sanchez, E., Paukovics, E., Kramar, N. (2023). Didactic Transposition and Learning Game Design. Towards a Ludicization Model for School Visits in Museums. In : Ligozat, F., Klette, K., Almqvist, J. (eds) Didactics in a Changing World. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research, vol 6. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20810-2_12

 

Licence : CC by-nc-sa

Répondre à cet article

Qui êtes-vous ?
[Se connecter]
Ajoutez votre commentaire ici

Ce champ accepte les raccourcis SPIP {{gras}} {italique} -*liste [texte->url] <quote> <code> et le code HTML <q> <del> <ins>. Pour créer des paragraphes, laissez simplement des lignes vides.

Suivre les commentaires : RSS 2.0 | Atom